-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10829 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اگر كسي در موقع حيات خود هيچ وقت نماز نخوانده و روزه نگرفته باشد، آيا بعد از مرگ او اگر از مال او براي روزه و نماز اجير بگيرند، اين كار جاي نمازها و روزه هاي فوت شده را كه به عهده اش بود مي گيرد؟

مسلما كاري را كه اجير انجام مي دهد، با كاري كه شخص مي بايست انجام مي داد، ولي به دلايل نامعلوم آن را ترك كرده است، فرق مي كند . خداوندانسان ها را مكلف مي آفريند تا در قبال انجام تكليف و تحمل مشقت پاداش گيرند. نماز و روزه دور ركن اصلي اسلامند. اين دو تكليف خصوصا نماز كه در اوقات پنجگانة شبانه روز بر انسان واجب مي شود، در اسلام از اهميت ويژه اي برخوردار است. نماز در هيچ حالتي نمي بايست از انسان ترك شود، حتي اگر انسان در حال مرگ يا در جبهة جنگ و يا در حا غرق شدن باشد. اين به خاطر اهميت فوقالعادة نماز است كه اسلام آن را واجب كرده است.

افرادي كه به هر دليل سعادت خواندن نماز و گرفتن روزه را ندارند، به دو دسته تقسيم مي شوند: در دنيا اصولا اعتقادي به نماز و روزه نداشته و حتي در آخرين لحظات حيات موفق به توبه نمي شوند كه حساب آن ها با خداي متعال است واو بهتر مي داند كه با آن ها چه كند.

دستة ديگر افرادي هستند كه به نماز و ساير واجبات معتدند، اما به دلايلي تنبيلي ، بيماري و ديگر بهانه ها موفق به انجام تكاليف الهي نمي شوند. در چنين مواقعي خداوند متعال لطف ميكند و از روي احسان و نيكي به بندهاش كه ديگر دستش از دنيا خالي شده و مجالي براي بازگشت و جبران ندارد، عمل نيابتي را كه اجير انجام مي دهد به حساب بنده اش مي گذارد و قبول مي فرمايد. در عين حال هيچ گاه عمل اجير جاي عملي را كه خودش مي بايست انجام مي داد، نمي گيرد و شايد فقط موجب منع عذاب شود، منع عذاب شود، كه در اين جهت تضميني وجود ندارد كه عمل نيابتي سبب قرب و تعالي روح فرد از دنيا رفته شود، زير قرب و تكامل و نيز رسيدن به تعالي، به عمل شخص در دنيا مربوط مي شود.

البته افرادي كه در دنيا از سلامت روح برخوردار بوده و داراي مقامات عاليه اي بوده و اكنون دار فاني را وداع گفته اند جون علما و اولياي الهي، از اين قاعده مستثني هستند و اگر كسي به نيت ايشان عمل خيري انجام دهد، آن عمل علاوه بر ثواب موجب تعالي و تكامل بيشتر روح آن ها اشاره مي شود.

از امام صادق(ع) سؤال شده است: مردي مي ميرد، در حالي كه نماز يا روزه به عهده دارد. آيا جايز است براي او شخص غير عارفي قضا به جا آورد؟ حضرت در جواب فرمود : براي او قضا نكند، مگر مسلمان عارف . (1)

از اين حديث معلوم مي شودعلاوه براجازة چنين كاري از طرف شرع مقدس، شخص اجير نيز بايد از مرتبة بلندي برخوردار باشد؛ يعني عالم باشد.

پي نوشت ها :

1 - ر . ك : وسائل الشيعه، كتاب الصلوه ، ج5، ص 366 ، باب 12، حديث پنجم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.